Moi Mobiilin puhelinliittymät päivittyvät
Moi Mobiili on ilmoittanut päivittävänsä kaikki liittymänsä syksyn 2020 aikana. Viimeistään marraskuun 2020 alusta uudet liittymät ovat kaikkien saatavilla. Valikoimaan on tullut myös odotetut 5G-liittymät.
Tässä artikkelissa käydään läpi Moi Mobiilia operaattorina, heidän liittymiään, Moin asiakkaiden kokemuksia sekä muita asioita, joista uutta liittymää harkitseva saattaisi haluta päästä jyvälle. Artikkelissa esitellään muun muassa Moin uudet liittymät, sekä kerrotaan mikä muuttui aiempiin liittymiin verrattuna.
Jo olemassa olevien liittymäasiakkaiden kuuden gigan simmi päivittyy marraskuun alusta kuuden gigan simmeiksi. Mikäli asiakkaalla on ollut käytössään kuuden gigan simmi rajaton puheaika -palvelulla, päivittyy liittymä Moin uuteen Rajaton 4G 100 -liittymään.
Mikä on Moi Mobiilin paras tarjous?
Moi Mobiilin paras tarjous on kuuden gigan simmi -liittymä, joka aiemmin kulki nimellä kuuden gigan simmi. Liittymässä oli aiemmin 4 gigatavua datasiirtoa kotimaassa, mutta uudistuksen myötä dataa on 6 gigatavun verran. Datamäärän kasvaessa hintakin nousi 9 euroon.
Peruskäyttäjälle, jonka käteen puhelin ei ole erityisemmin liimautunut kiinni, kuuden gigan simmi sopii erinomaisesti.
Kuuden gigan simmeistä voi rakentaa itselleen datapotin. Tämä tarkoittaa, että omistaessaan useamman kuuden gigan simmin, kaikkien liittymien data lisätään yhteiseen datapottiin. Yhden kuuden gigan simmin datamäärä on 6 Gt. Mikäli kuuden gigan simmejä on siis useammassa laitteessa, käyttävät kaikki laitteet yhteistä datapottia.
Käytännössä datapotin liittymät kuluttavat yhteistä datapottia, jolloin toinen laite voi käyttää nettiä enemmän ja toinen vähemmän. Mikäli jokin laite kuluttaa nettiä kuukaudessa alle 6 Gt ja toinen yli 6 Gt, pienemmän käytön liittymän ylijäävä osuus siirtyy suuremman käytön laitteelle. Vasta kun kaikki datapaketin data on käytetty, alkaa laskutus käytön mukaan.
Kun yksi kuuden gigan simmi sisältää nimensä mukaisesti dataa 6 Gt, viidellä kuuden gigan simmillä dataa sää käyttöönsä 30 Gt. Vaikka nämä netit ovat oman simminsä alla, kuluttajan näkökulmasta hänellä on tuolloin käytettävänä 30 Gt. Periaatteessa siis vaikka kaiken 30 Gt voi käyttää yhdellä laitteella.
Ymmärtääkseen paljonko 6 Gt on, voi sen muuntaa suoratoistopalvelun muotoon. 6 Gt riittää käytännössä noin 8 tunnin suoratoistopalvelun katsomiseen keskikokoisella kuvanlaadulla. Jos omaa puhelimen käyttöä miettii tuosta näkökulmasta, paljonko ruutua tuijottaa, pääse aika nopeasti perille onko 6 Gt riittävä vai kannattaako suoraan napata rajaton liittymä.
Moi Mobiilin kaikkien liittymien puhelu- ja viestihinnat ovat Euroopan reiluimpia. Näin ollen kaikki Moin liittymän ovat erittäin kohtuullisen hintaisia.
Moi Mobiilin puhelinliittymät
Moi Mobiili on Suomen markkinoilla uuden tyyppinen operaattori, joka tarjoaa uudenlaisia liittymämalleja. Moilla yhden käyttäjätilin alle voi liittää haluamansa määrän liittymiä. Moi Mobiililla on kolme eri 4G- ja kolme eri 5G-puhelinliittymää.
Moin liittymäpalvelu on kiinnostava etenkin perheille, joilla on tarve useammalle liittymälle. Myös kotitaloudet, joista löytyy paljon erilaisia älylaitteita, kuten tabletteja ja robottiruohonleikkuri, voivat säästää liittymäkuluissaan dataa jakavien Moi-simmien avulla.
Kuten jo mainittiin, kuuden euron simmi on vaihtumassa kuuden gigan simmiksi, minkä lisäksi Moin valikoimaan saadaan 5G-liittymät. Seuraavaksi käydään läpi Moin liittymävaihtoehdot, jotka ovat asiakkaiden käytettävissä viimeistään marraskuun 2020 alussa.
- Kuuden gigan simmi
- Perusmaksu 9 € / kk
- 100 Mbit/s
- 6 Gt data kotimaassa
- Lisädata 1,50 € / Gt
- Pohjola, Baltia ja EU-roaming 6 Gt / kk
- Puhelut 0,055 € / min
- Viestit 0,055 € / kpl
- Puhelut ja viestit kuitenkin enintään 4 € kuukaudessa
- Rajaton 4G 100
- Perusmaksu 18 € / kk
- 100 Mbit/s
- Rajaton data kotimaassa
- Pohjolassa ja Baltiassa rajaton data
- EU-roaming 10 Gt / kk
- Puhelut 0,055 € / min
- Viestit 0,055 € / kpl
- Puhelut ja viestit kuitenkin enintään 4 € kuukaudessa
- Rajaton 4G 300
- Perusmaksu 23 € / kk
- 300 Mbit/s
- Rajaton data kotimaassa
- Pohjolassa ja Baltiassa rajaton data
- EU-roaming 15 Gt / kk
- Puhelut 0,055 € / min
- Viestit 0,055 € / kpl
- Puhelut ja viestit kuitenkin enintään 4 € kuukaudessa
- Rajaton 5G 300
- Perusmaksu 29 € / kk
- 300 Mbit/s
- Rajaton data kotimaassa
- Pohjolassa ja Baltiassa rajaton data
- EU-roaming 20 Gt / kk
- Puhelut 0,055 € / min
- Viestit 0,055 € / kpl
- Puhelut ja viestit kuitenkin enintään 4 € kuukaudessa
- Rajaton 5G 600
- Perusmaksu 35 € / kk
- 600 Mbit/s
- Rajaton data kotimaassa
- Pohjolassa ja Baltiassa rajaton data
- EU-roaming 20 Gt / kk
- Puhelut 0,055 € / min
- Viestit 0,055 € / kpl
- Puhelut ja viestit kuitenkin enintään 4 € kuukaudessa
- Rajaton 5G 1000
- Perusmaksu 44 € / kk
- 1000 Mbit/s
- Rajaton data kotimaassa
- Pohjolassa ja Baltiassa rajaton data
- EU-roaming 25 Gt / kk
- Puhelut 0,055 € / min
- Viestit 0,055 € / kpl
- Puhelut ja viestit kuitenkin enintään 4 € kuukaudessa
Moi Mobiililla ei ole prepaid-liittymiä. Kaikkien liittymien kiinteiden kuukausimaksujen veloitus tehdään kuitenkin aina laskutuskauden alussa. Näin ollen laskutus tapahtuu prepaid-tyylillä. Juoksevat kulut, kuten puhelut ja viestit laskutetaan aina jälkikäteen, koska niistä asiakas maksaa käytön mukaan. Käytännössä siis samalla laskutetaan tulevan kuun kiinteät kulut ja menneen kuun kulutukseen perustuvat summat.
Moi Mobiilin laskutus eroaa kaiken kaikkiaan muiden kotimaisten operaattoreiden laskutuksesta. Moi veloittaa laskun suoraan maksukortilta. Näin asiakkaalta säästyy aikaa, kun laskuja ei tarvitse erikseen hyväksyä ja maksaa verkkopankissa. Toki laskuerittely lähetetään asiakkaille erikseen.
Korttiveloitus lähtee rullaamaan ensimmäisen oston yhteydessä. Tuolloin asiakkaalta kysytään korttitiedot, jotka hän syöttää annettuun paikkaan.
Mikä on Moi Mobiili?
Moi Mobiili on DNA teleoperaattorin omistama palveluoperaattori. Moi Mobiilin palvelukonsepti perustuu siihen, että useampi laite käyttää yhden liittymän datakiintiötä. Käytännössä siis asiakkaalla voi olla vain yksi liittymä ja tälle liittymälle useampi SIM-kortti, jolla liittymää käytetään.
Kun datakiintiö on kaikilla SIM-korteilla yhteinen, tapahtuu laskutus yhden liittymän alta. Datakiintiön täyttymistä voi seurata reaaliajassa Mun Moi -sovelluksella. Yhden käyttäjätilin palveluita voi kuitenkin myös laajentaa ostamalla lisää SIM-kortteja tai valitsemalla täysin rajattoman datan käytön.
Aloittaessaan toimintansa Moi Mobiili oli virtuaalioperaattori. Alkuperäinen idea oli, että asiakkaille myydään liittymän sijaan Moi-tili, josta asiakas maksaa kiinteää kuukausihintaa. Alkuaikoina asiakas sai käyttöönsä kolme SIM-korttia. Kysynnän ja kokemuksen myötä käytäntö on kuitenkin muuttunut siihen, että asiakas saa nykyisin itse valita SIM-korttiensa määrän.
Moilla ei ollut omaa matkapuhelinverkkoaan, vaan se vuokrasi matkapuhelinverkkoa DNA:lta. Moi Mobiili aloitti toimintansa vuonna 2016 ja vuonna 2019 Moi oli siirtynyt DNA:n vuokralaisesta DNA:n omistukseen.
Laajan tuoteportfolion omaava DNA piti Moi Mobiilin brändin erillisenä kauppojen jälkeen. Moi Mobiilin kohderyhmää ovat siis edelleen kuluttajat ja pienet yritykset – suurille yrityksille ratkaisut löytyvät DNA:n puolelta.
Moi Mobiilin takaa löytyy parikymmenpäinen joukko suomalaisia teleoperaattoreiden ammattilaisia. Moita olivat perustamassa muun muassa Telian, Nokian ja DNA:n palveluksessa toimineita alansa huippuja.
Moin brändi on rennon rempseä ja helposti lähestyttävä. Yritys onkin tehnyt paljon töitä brändinsä eteen. Tehty työ on kannattanut, sillä näinkin tuore tulokas markkinoilla kuin Moi, on jo saavuttanut suurimman osan suomalaisista. Toisin sanoen suurin osa suomalaisista tietää, että Moi Mobiili on uuden sukupolven teleoperaattori. Moi on toisenlainen kuin vanhemmat puhelinoperaattorit Elisa ja Telia, jotka tarjoavat puhelinliittymien lisäksi myös esimerkiksi kiinteää laajakaistaa.
[arve url=”https://www.youtube.com/watch?v=TnV9N3q8u5M” title=”Moi Mobiili liittymä tarjous: Nimeni on Moi.” description=”Moi Mobiilin puhelinliittymä: Kuuden euron simmi on Moi Mobiilin puhelinliittymä ja videossa seikkailevat Moin maskotit.” upload_date=”Updated Aug 8, 2020″ duration=”5 seconds” /]
Miksi valita Moi Mobiili?
Moi Mobiili haluaa olla asiakkailleen helppo ja luotettava kumppani. Moi Mobiili kertoo olevansa pieni operaattori suurella sydämellä. Heillä fokus on täysin heidän puhelinliittymissään. Moi haluaa liittymiensä olevan parempia kuin kilpailijoiden – halvempia, helpompia ja turbompia. Aina nyt ja tulevaisuudessa.
Moi Mobiili tarjoaa asiakkailleen DNA:n nopean ja luotettavan 4G-verkon sekä nykyisin myös 5G-verkon. Liittymissä ei ole minkäänlaista määräaikaisuutta tai sitoutumispakkoa. Harvoin kilpailijoillakaan on sitoutumispakkoja, mutta hinnat ovat usein määräaikaisia. Moilla ajatellaan, että reilu ja avoin asiakassuhde on paras suhde.
Moi Mobiililla näkemys on, että kun itse saa säätää liittymänsä, saa mitä haluaa. Taustalla on ajatus, että mistään ei tarvitse maksaa rajattoman liittymän hintaa, jos tarve ei ole rajaton. Mun Moi -palvelussa asiakas voi reaaliajassa seurata mistä hän maksaa ja paljonko rahaa on kulunut. Laskutuskin on tehty helpoksi, sillä veloitus tehdään suoraan asiakkaan maksukortilta. Näin liittymän käytön on tarkoitus olla asiakkaalle erityisen helppoa.
Moi Mobiililla on tyytyväisiä asiakkaita. Moin liittymiä on myyty kymmeniä tuhansia ja pahaa sanottavaa Moista on vaikea löytää netin keskustelupalstoilta. Alempana artikkelissa käydään vielä tarkemmin läpi Moin asiakkaiden kokemuksia Moista. Moi Mobiili on myös mahdollista saada vakuusmaksua vastaan jos tarve on saada puhelinliittymä luottotiedottomalle.
Mikä Moi Mobiilin liittymä sopii sinulle?
Moi Mobiilin valikoimista löytyy kuusi eri liittymää – kolme 4G-verkolle ja kolme 5G-verkolle. Puhelut ja viestit ovat kaikissa saman hintaisia. Se, mikä erottaa liittymän toisistaan on nettidatan kapasiteetti. Edullisimmassa liittymässä netin kapasiteetti on pienin ja kalleimmassa suurin – simppeliä vai mitä!
Moin kotisivuilla on Pete-botti, joka auttaa liittymän valinnassa. Pete-botti esittää hyvin käytännön läheisiä kysymyksiä, joilla kuluttaja voi arvioida omaa puhelimen käyttöään. Kun kaikkiin kysymyksiin on vastannut, suosittelee Pete-botti vastaajalle sopivinta liittymää.
Kaikilla Moin liittymillä data jakaantuu eri laitteiden kesken. Rajattomasti nettiä sisältävissä liittymissä tämä on hyvin yksinkertaista, sillä dataa on käytössä rajattomasti esimerkiksi mobiililaajakaistan tarpeisiin. Kuuden gigan simmeissä puolestaan on 6 Gt dataa per simmi. Se riittää hyvin kun tarpeesi on vaikkapa kuunnella äänikirjoja Nextory – äänikirjapalvelun kautta. Kuuden gigan simmejä voi kuitenkin hankkia useamman, jolloin simmien yhteisdatan määrä on se, mikä jakaantuu laitteiden kesken.
Moi Mobiilin tarjoukset ovat sopivat kun etsinnässä on puhelinliittymä lapselle. Esimerkiksi kuuden gigan simmi on oiva valinta lapsen ensimmäiseksi liittymäksi. Liittymän haltija – eli lapsen huoltaja – voi reaaliajassa seurata Mun Moi -palvelun kautta lapsen liittymälaskua. Näin vältytään ikäviltä yllätyksiltä laskujen kanssa.
Moi Mobiilin liittymäasiakkaiden tarjoukset
Moi Mobiililla ei ole tarjouksia, vaan hinnat ovat samat kaikille. Vaikka Moi ei houkuttele asiakkaita tarjouksilla, Moin hinnat ovat erittäin kilpailukykyiset. Esimerkiksi kuuden gigan simmillä laskun loppusumma on maksimissaan 13 €, mikäli 6 Gt datan siirto riittää.
Muihin operaattoreihin verrattuna Moin liittymät ovat siis edullisia. Koska puheluilla ja tekstiviesteillä maksukatto, ei niidenkään osuus puhelinlaskussa pääse yllättämään. Puolestaan jos puheminuuteille tai tekstiviesteille ei ole juurikaan käyttöä, maksaa asiakas vain siitä pienestä määrästä, mitä hän niitä käyttää.
Miksi vaihtaa liittymä Moi Mobiilille?
Liittymä kannattaa vaihtaa Moille, sillä Moi Mobiili tarjoaa asiakkailleen tasapuolisesti samat hinnat ja palvelut. Lisäksi Moilla puhelut ja viestit ovat kyllä maksullisia, mutta vain liittymän maksukattoon asti.
Moi Mobiilin Moi-tiliin voi liittää niin monta simmiä kuin tarvitsee. Yhdessä simmit kasvattavat ja toisaalta jakavat yhteistä datapottia. Kuluttajan näkökulmasta tämä tarkoittaa, että liittymäpaketteja ei tarvitse hioa ja säätää jokaiselle laitteelle erikseen, sillä kaikki data on yhteistä.
Moin liittymät palvelevat etenkin paljon nettiä puhelimella käyttäviä asiakkaita. Liittymiä löytyy rajallisen datan lisäksi rajattomilla vaihtoehdoilla. Rajattomissa 4G-liittymissä datan nopeus on 100 Mbit/s tai 300 Mbit/s. Rajattomissa 5G-liittymissä datan nopeus on puolestaan 300-1000 Mbit/s.
Moin liittymissä ei ole sitoutumispakkoa. Liittymän ottaja ei siis ole sidottuna pitkiin määräaikoihin, vaan liittymän voi irtisanoa koska vain. Laskutus puolestaan tapahtuu automaattisesti suoraan asiakkaan maksukortilta.
Moi Mobiili tarjoaa asiakkaileen Mun Moi -palvelun, josta voi seurata reaaliajassa mistä lasku koostuu. Mun Moi -palvelun kautta asiakas voi lisäksi itse muokata palvelujaan.
Vaihtaessaan liittymän Moi Mobiilille, vanhan numeron saa pitää. Numeronsiirto ja vanhan liittymän katkaiseminen hoituu Moin toimesta.
Käytännössä liittymän vaihto Moille onnistuu seuraavanlaisesti
- Vertaile Moin liittymiä niin, että kiinnität ensisijaisesti huomiota siihen, paljonko käytät dataa eli nettiä. Tämä määrittää sen, mikä Moin liittymä on juuri sinulle paras.
- Seuraavaksi valitse itsellesi sopivin Moi Mobiilin liittymä. Päätä samalla, haluatko pitää vanhan numerosi vai ottaa käyttöösi uuden numeron. Tämän jälkeen klikkaa ”Tilaa”.
- Kun tilausprosessi on valmis, odottele kunnes posti toimittaa uudet Moi-simmit kotiisi. Ne saapuvat yleensä muutaman päivän kuluessa.
- Vaihda simmit puhelimeesi ja aloita surffailu Moilla!
[arve url=”https://www.youtube.com/watch?v=Kk4oFqcwpbU” title=”Moi Mobiili liittymä tarjous: Moi kokemuksia.” description=”Moi Mobiilin puhelinliittymä: Moi kokemuksia kertomassa Moi mobiilin pitkä-aikainen asiakas.” upload_date=”Updated Aug 8, 2020″ duration=”1 minutes and 48 seconds” /]
Mun Moi
Mun Moi on Moi Mobiilin asiakkaiden tilinhallintapalvelu. Mun Moi -palvelusta asiakas saa myös tilattua lisää simmejä tarpeen tullen. Mun Moi -sovellus on saatavilla iPhoneihin AppStoresta ja Androideihin Google Play -kaupasta.
Mun Moi -palvelu helpottaa asiakkaan elämää arjessa. Laskuja ei tarvitse odotella, vaan Mun Moi -palvelussa asiakas voi seurata omaa kulutustaan reaaliajassa sekä muokata omia palvelujaan. Mun Moi näyttää tarkasti paljonko nettiä on käytetty, montako minuuttia on puhuttu ja paljonko viestejä on lähetelty. Myös edellisten kuukausien kulutus näkyy Mun Moissa.
Mun Moi -palvelussa asiakas voi koska vain vaihtaa liittymätyyppiä. Tämä on erittäin hyvä ominaisuus silloin, kun puhelimen käyttö ja tarpeet muuttuvat pienemmiksi tai suuremmiksi. Käytännössä siis esimerkiksi kuuden gigan simmin voi kesken laskutuskauden vaihtaa rajattomaan liittymään, mikäli datansiirto – eli netin käyttö – ylittyy merkittävästi yli 6 Gt. Näin asiakas voi koko ajan itse hallita omia laskujaan.
Mun Moista löytyvät myös maksulliset palvelut, kuten PUK-koodin palautus. Toisaalta Mun Moi -palvelun kautta voi laittaa estoja maksullisiin palveluihin, kytkeä ulkomaan datankäytön pois tai asettaa saldorajan. Nämä ovat erittäin hyviä ja käteviä ominaisuuksia etenkin kun lapsella on liittymä. Maksullisten palveluiden estolla lapset eivät esimerkiksi pääse tekemään ostoksia puhelinlaskulleen.
Rajoituksia voi asettaa simmi-kohtaisesti. Käytännössä siis saman datapaketin alla olevilla simmeillä voi olla eri rajoitukset ja asetukset. Esimerkin tilanteessa vanhemmilla voi olla täysin estottomat liittymät, mutta lapsilla rajoitukset päällä.
Mun Moi -palvelun kautta liittymän pääsee myös sulkemaan tilapäisesti saman tien, jos puhelin katoaa. Palvelun kautta liittymän voi myös irtisanoa. Tällä asiakas välttää jonotukset asiakaspalvelun puhelinlinjoilla ja asiat saadaan heti kuntoon.
Kokemuksia Moi Mobiilista
Moi Mobiilistä löytyy runsaasti positiivisia kokemuksia. Ei ole kuitenkaan varmasti yllättävää, että Moi Mobiilin omilta kotisivuilta liittymistä löytyy vain positiivisia arvosteluja. Yllättävää kuitenkin oli, että edes puolueettomilta sivustoilta, jossa ihmiset jakavat kokemuksiaan ei löytynyt Moista pahaa sanottavaa.
Moi Mobiilin selkeä ja tasapuolinen hinnoittelu ilman kikkailuja tarjouksilla on varmasti yksi syy tähän. Kenenkään puhelinlaskun kuukausihinta ei pomppaa yllättäen kymmentä euroa ylöspäin, koska pohjalla ei ole määräaikaisia tarjouksia.
Lisäksi hyviin kokemuksiin vaikuttaa varmasti myös se, että usean älylaitteen omistajat ovat säästäneet mahdollisuudella liittää usea simmi yhden tilin alle. Aiemmin jokaiselle laitteelle hankittu oma liittymä erillisellä kuukausimaksulla on varmasti käynyt kukkarolle kalliimmaksi. Kuluttajat saa helposti pitämään palvelusta, kun se toimii ja samalla säästää rahaa.
Verrattuna kilpailijoihin, Moi Mobiili on omassa kategoriassaan vahvoilla. Muilla operaattoreilla on enemmän liittymiä portfoliossaan, mutta verrattaessa Moita vastaaviin liittymiin kilpailijoilla, Moi on lähtökohtaisesti edullisin. Parhaimillaan kilpailijoiden datansiirroltaan huonommat liittymät ovat kalliimpia kuin Moin Rajaton 4G 100 -liittymä 100 Mbit/s datansiirrolla.
Toki Moilla ei ole liittymissään lukuisia lisäpalveluita saatavilla, mitä monet suuremmat operaattorit tarjoavat asiakkailleen etuhintaan. Kilpailijoilla on lähes poikkeuksetta omat suoratoistopalvelunsa, tietoturvapalvelunsa sekä muita tarjouksia asiakkailleen.
Moi Mobiilin kuuluvuusalue
Moi Mobiili käyttää DNA:n 4G LTE-verkkoa sekä DNA:n 5G-verkkoa. 4G-verkko tavoittaa yli 99 % suomalaisista. 5G-verkko ei vielä ole koko Suomen kattava, mutta sitä rakennetaan jatkuvasti, jotta se tavoittaisi mahdollisimman ison osan suomalaisista.
DNA on yksi suomen suurimmista teleoperaattoreista, joka on toiminut jo vuosia. DNA:n verkkoa kehitetään ja parannetaan jatkuvasti. Moi toimii siis luotettavilla vesillä mitä tulee verkon toimivuuteen.
DNA:n kotisivuilta löytyy kuuluvuuskartta, josta voi tarkistaa kuuluvuuden osoitteen perusteella. Kuuluvuuskartta on kuitenkin aina suuntaa antava, joten matkatessa heikompien kuuluvuuksien alueelle, ei lopullista kuuluvuutta voida taata ennen kuin perillä kohteessa.