Luottotietojen menettäminen on henkilölle usein ikävä sekä nöyryyttävä tilanne. Suomessa on satoja tuhansia henkilöitä, jotka ovat menettäneet luottotietonsa. Loppujen lopuksi maksuhäiriömerkintä on kuitenkin vain väliaikainen tilanne, jonka leimasta on mahdollista päästä eroon.. Puhelinliittymänkin voi saada, vaikka luottotiedot olisivat menneet. Sopimusten tekeminen vaatii luottotiedottomalta usein kuitenkin normaalia enemmän vaivannäköä sekä kärsivällisyyttä. Tässä artikkelissa käsitellään mitä liittymiä luottotiedottoman on mahdollista saada ja mitä hänen tulee ottaa huomioon.

Nämä liittymät voit saada ilman luottotietoja vakuusmaksun avulla:

Luottotietojen menettäminen ja maksuhäiriömerkintä suoraan sanottuna hankaloittavat ihmisen elämää Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa. Monista arkipäiväisistä asioista tulee mutkikkaita ja elämälle välttämättömien sopimuksien tekeminen voi olla hankalaa. Vaikka luottotiedoton voi itselleen puhelinliittymän saada, yhtä vapaasti henkilö ei voi liittymää valita kuin ennen luottotietojen menettämistä. Tämä johtuu siitä, että kun henkilö on saanut maksuhäiriömerkinnän näkevät luotonmyöntäjät ja palveluntarjoajat, ettei henkilö ole välttämättä kykenevä maksamaan ostamistaan palveluista jälkikäteen. Mikäli tilanne on kuitenkin kohentunut ja maksukykyä taas löytyy, kuluttaja voi usein todistaa maksukykynsä palveluntarjoajalle, jolloin asioiden hankinta helpottuu.

Luottotietonsa menettänyt voi saada liittymän.Operaattoreilla on oikeus tarkistaa liittymää haluavien ihmisten luottotiedot. Asiakas ei voi tätä mitenkään estää, mikäli hän haluaa itselleen jälkikäteen laskutettavan niin sanotun normaalin puhelinliittymän.

Mistä puhelinliittymä luottotietonsa menettäneelle?

Luottotietonsa menettänyt saa puhelinliittymän tavallisilta operaattoreilta. Yleensä luottotietonsa menettänyt saa liittymän vähintään vakuutta vastaan.

Kuten luottotietonsa omaava henkilö, myös luottotietonsa menettänyt henkilö voi hankkia puhelinliittymän tarjouksen valitsemaltaan operaattorilta, kuten Telia, Elisa, ja DNA.

Moi Mobiili ei myy puhelinliittymiään luottotiedottomalle edes vakuusmaksuakaan vastaan.

Vaikka luottotietonsa menettänyt yleensä saa liittymän vähintään vakuutta vastaan, operaattoria ei voida lakiin vedoten pakottaa myymään liittymää henkilölle, jolla on maksuhäiriömerkintä.

Myös luottotietonsa menettäneen kannattaa kilpailuttaa puhelinliittymät, mutta ensiksi hänen kannattaa ottaa selvää mitkä operaattorit hänelle liittymän ylipäänsä myöntävät. Toisekseen kannattaa selvittää, onko velvollinen maksamaan vaakuden ja jos on, missä summissa vakuusmaksut pyörivät. Vakuusmaksut voivat vaihdella jopa satoja euroja.

Tarkistaako operaattori asiakkaidensa luottotiedot?

Yleensä henkilön luottotiedot tarkistetaan operaattorin toimesta ennen liittymän myöntämistä. Operaattorit tekevät luottotietojen tarkistuksen oman liiketoimintansa varmistamiseksi. 

Operaattorit ovat palveluntarjoajia, joiden lähes koko liiketoiminta perustuu laskutukseen jälkikäteen. Tästä syystä operaattorit haluavat, että heidän asiakkaansa ovat maksukykyisiä. Mikäli asiakas jättää laskunsa maksamatta, operaattorin näkökulmasta tämä tarkoittaa, että operaattori tekee tappiota maksamattomien laskujen verran. Harvoin operaattori myöskään pystyy sulkemaan liittymää samantien yhden maksamattoman laskun perusteella. Maksamattomia laskuja voi siis ehtiä kertyä vino pino ennen kuin liittymä saadaan suljettua ja liittymän käyttö – ja näin ollen kulut – katkaistua. Prepaid-liittymät, joihin ladataan saldoa etukäteen ovat puolestaan luottotietonsa menettäneille siinä suhteessa sopiva valinta. Kun palvelusta maksaa etukäteen, ei palveluntarjoajan tarvitse tarkastaa luottotietoja. Esimerkiksi kaupan kassalla, missä ostokset maksetaan heti, ei tarkisteta luottotietoja. Sama periaate on prepaid-liittymien hankinnan kohdalla. Luottotiedot tarkistetaan myös esimerkiksi Elisa Viihde-palvelua tai 5G liittymää tilatessa

Puhelinliittymän vakuusmaksu luottotiedottomalle

Yleensä luottotiedottoman pitää maksaa operaattorille vakuusmaksu saadakseen puhelinliittymän käyttöönsä. Vakuusmaksujen käytäntö vaihtelee operaattoreiden välillä.

Kun henkilö menee hankkimaan itselleen liittymää, käytännössä asia menee seuraavanlaisesti. Kun liittymästä on tehty tilauspyyntö, sen jälkeen operaattori tekee luottotietotarkastuksen kartoittaakseen asiakkaan maksukykyä. Mikäli operaattori saa tiedon, että henkilö on menettänyt luottotietonsa, yleinen käytäntö on periä asiakkaalta vakuusmaksu. Vakuusmaksun tarkoitus on kattaa mahdollisesti maksamatta jäävät laskut, sillä maksukyvyttömäksi todettu, luottotiedoton henkilö on operaattoreille valitettavasti melko riskialtis asiakas. Vakuusmaksu on operaattoreiden itse määrittämä tapa toimia ja siksi eri operaattorit voivat toimia vakuusmaksun suhteen eri tavoin. Laissa ei ole säädetty vakuusmaksusta luottotiedottomille. Kuitenkin kun operaattorit ovat yksityisiä toimijoita, heillä on täysi oikeus vakuusmaksu pyytää.

Käytännössä vakuusmaksu on siis rahasumma, joka luottotiedottoman tulee maksaa operaattorille liittymää avatessaan. Mikäli asiakas hoitaa puhelinlaskunsa mallikkaasti, tämän vakuuden saa yleensä kokonaisuudessaan takaisin joko ennalta sovitun määräajan umpeutuessa tai viimeistään liittymäsopimuksen päättyessä. Jos liittymän kylkeen ostetaan laite – yleensä puhelin -, yleinen käytäntö on, että vakuus palautetaan kun laitteesta on maksettu puolet tai muu ennalta sovittu osuus laitteen hinnasta. Oli tilanne mikä tahansa, niin vakuuden palauttamisen kannalta aina ensisijaisen tärkeää on se, että laskut ja muut mahdolliset maksut on hoidettu ajallaan sovitusti.

Luottotiedottomilta voidaan periä vakuusmaksu.Vakuusmaksun suuruus on tapauskohtainen, kuten myös se peritäänkö vakuusmaksua ylipäänsä. Mikäli henkilön luottotiedot ovat menneet esimerkiksi yhden pienen laskun takia, joka on jäänyt jostain syystä maksamatta vaikka maksukykyä olisi ollut, ei vakuutta välttämättä peritä. Mikäli luottotietojen menettäminen on puhelinlaskujen aiheuttamaa, vakuus tullaan melko satavarmasti perimään. Niin tai näin, kun kyseessä on vakuusmaksu, se voi olla yllättävän suuri. Vaikka summa vaihtelee tapauskohtaisesti, kannattaa luottotiedottoman varautua jopa satojen eurojen vakuusmaksuun saadakseen liittymänsä auki. Toki Suomessa on laki, joka määrittelee vakuusmaksujen sekä muiden liittymän kulujen kohtuullisuuden, mutta maksuvaikeuksissa kamppaileville summat voivat olla päätä huimaavia.

Valitettavasti usein luottotiedottomat ovat niitä, jotka ajautuvat uudelleen maksuvaikeuksiin. Tästä syystä operaattorit eivät kilpaile sillä, kenellä on pienin vakuusmaksu. Asiakkaat, jotka joutuvat maksamaan vakuusmaksun ovat valitettavasti riskialttein asiakasryhmä. Mikäli luottotiedot ovat menneet, edellä mainittu on hyvä ymmärtää. Voi tuntua kohtuuttomalta, että hyvätuloiset ihmiset saavat itselleen edullisia puhelinliittymiä sormia napsauttamalla, mutta itse joutuu maksuvaikeuksista huolimatta pulittamaan huomattavan summan pelkkänä vakuutena. Asiaa kannattaa ajatella oman elämän kautta. jos se auttaa ymmärtämään operaattoreiden ajatusmallia. Jos siis itse olisi lainannut kaverilleen rahaa saamatta sitä koskaan takaisin, lainaisiko sitä itse samalle kaverille uudestaan, mikäli haluaisi rahat joskus takaisin?

Mikäli liittymää ollaan hankkimassa netistä, vaatimus vakuusmaksusta tulee asiakkaan tietoon liittymähakemuksen jättämisen jälkeen. Vaatimus joko postitetaan kirjeitse tai sitten se toimitetaan sähköpostilla. Olennaista on, että vaatimus tulee aina kirjallisena. Mikäli siis kävisi niin, että liittymämyyjä vaatisi vakuutta vain suullisesti, ei vakuutta kannata maksaa ennen kirjallista vaatimusta. Liittymähakemuksella voi vaikuttaa vakuusmaksun suuruuteen, sillä vakuusmaksu on tapauskohtainen. Mitä paremmin liittymähakemuksella saa operaattorin vakuutettua siitä, että maksukykyä löytyy, sitä pienempi vakuusmaksu luultavasti on.

Vaikka vakuusmaksu voi tuntua epäreilulta, etenkin jos joutuu selviytymään vielä edellisistäkin lainoista. Kannattaa kuitenkin muistaa että sen tosiaan saa takaisin mikäli vain hoitaa laskut ja muut maksut aikataulussa sovitun mukaisesti. Vakuussumman kerryttäminen voi tuntua haastavalta, mutta maksuongelmaisen ei missään nimessä pitäisi rahoittaa vakuutta lainarahalla! Rahan lainaaminen vie helposti uudestaan syöksykierteeseen maksuvaikeuksien kanssa. Vakuusmaksun avulla on mahdollista saada myös sähkösopimus maksuhäiriöiselle.

Prepaid-liittymä on vaihtoehto luottotietonsa menettäneelle

Prepaid-liittymä on nopea ratkaisu liittymätarpeeseen. Prepaid-liittymä on harvoin taloudellisesti järkevin ratkaisu. Prepaid-liittymä on hyvä ratkaisu, kun liittymä pitää saada heti.

Prepaid-liittymät perustuvat siihen, että nimensä mukaisesti niiden käytöstä maksetaan etukäteen. Toisin sanoen liittymälle ladataan saldoa, jonka jälkeen liittymää voi vapaasti käyttää kunnes saldo tulee täyteen.

Se, mikä on luottotietonsa menettäneen kannalta ikävää prepaid-liittymissä on, että ne ovat usein operaattoreiden kalleimpia liittymiä. Usein prepaid-liittymien laskutus menee täysin käytön mukaan, mutta on myös liittymiä, jossa laskutetaan rajattomasta käytöstä päivän mukaan. Käytön mukaan laskutettaessa saldo voi loppua yhtäkkiä, mikä on tietenkin huono puoli. Hyvää puolestaan on se, että prepaid-liittymän saa oli luottotietoja tai ei. Kunhan kortille ja liittymälle lataa saldoa, on henkilöllä puhelin käytössään saman tien. Prepaid-liittymiä saa ostettua hyvin varustelluista kioskeista sekä ruokakaupoista.

Mikäli puhelimen käyttö on yhtään runsaampaa, taloudellisista syistä prepaid-liittymä kannattaa pitää vain väliaikaisena ratkaisuna, kunnes saa käyttöönsä oman tavallisen kuukausiliittymän. Kuukausiliittymiä on saatavilla useilla erilaisilla kiinteillä paketeilla sekä usein huokeammilla hinnoilla, vaikka laskutus olisi käyttöön perustuvaa.Elisan logo

  • Saunalahti Prepaid

    • Hintaan sisältyy 6 € arvoinen aloitussaldo
    • Puhelut ja viestit 0,066 € / minuutti tai kpl
    • Netti 3G- tai 4G-verkoissa 0,066 € / Mt, enintään 0,99 € / kalenterivuorokausi
    • 5,90 € / kk
  • DNA Super Prepaid – Maksa käytön mukaan

    • DNAn logoHintaan sisältyy 5 € arvoinen aloitussaldo
    • Jopa 300 Mbit/s 4G-verkossa, tiedonsiirto 0,99 € / vrk jos nettiä käytetään
    • Puhelut ja viestit 0,066 € / min tai kpl
    • 4,90 € / kk + 0 € avausmaksu
  • DNA Rajaton Prepaid – Maksa rajattomasta käytöstä per päivä

    • Hintaan sisältyy 5 € arvoinen aloitussaldo
    • Jopa 300 Mbit/s 4G-verkossa
    • Puhelut ja viestit rajattomasti
    • 0,3 Gt / vrk EU-datapaketti
    • 4,90 € / kk + päiväveloitus 0,89 € + 0 € avausmaksu

Telian logo

  • Telia Prepaid

    • Hintaan sisältyy 7 € arvoinen aloitussaldo
    • 100 Mbit/s 4G-verkossa
    • Netti 0,01 € / MT
    • Puhelut ja viestit 0,066 € / min tai kpl
    • 4,90 € + 0 € avausmaksu

FAQ

Voiko luottotietonsa menettänyt saada puhelinliittymän?

  • Luottotietonsa menettänyt voi saada puhelinliittymän. Liittymän hankintaan joutuu todennäköisesti käyttämään enemmän vaivaa kuin henkilö, jolla ei ole maksuhäiriö merkintää.

Mistä luottotietonsa menettänyt voi saada puhelinliittymän?

  • Luottotietonsa menettänyt voi saada puhelinliittymän teleoperaattoreilta, joita ovat muun muassa Telia, DNA ja Elisa. Maksuhäiriömerkintäisen kannattaa selvittää tapauskohtaisesti mitkä operaattorit myöntävät liittymän. Usein liittymän saa vakuusmaksua vastaan.

Tarkistetaanko henkilön luottotiedot kun hän vaihtaa liittymää?

  • Liittymää vaihtavan tai liittymää hankkivan henkilön luottotiedot tarkistetaan poikkeuksetta. Lähtökohtaisesti operaattorit laskuttavat asiakkaitaan jälkikäteen ja siksi ne haluavat olla varmoja, että asiakas on maksukykyinen.

Pitääkö luottotietonsa menettäneen  maksaa liitymästä vakuusmaksu?

  • Luottotietonsa menettäneen pitää yleensä maksaa vakuusmaksu ennen kuin operaattori suostuu liittymän myöntämään. Vakuusmaksu vaihtelee tapauskohtaisesti ja eri operaattoreiden välillä.

Saako luottotietonsa menettänyt prepaid-liittymän?

  • Luottotietonsa menettänyt saa ostettua itselleen prepaid-liittymän. Prepaid-liittymälle ladataan saldoa etukäteen, jolloin myyjällä ei ole mitään intressiä tarkistaa henkilön luottotietoja.