Sähkön kilpailutus

Helppohinnan sähkön kilpailutus kestää keskimäärin 6 minuuttia!
Käyttäjämme säästävät kilpailuttumalla keskimäärin 107€/vuosi!

tai arvioi liu'uttamalla

Arvioitu vuosikulutus (kWh)
8000 kWh

Välittäjän vieraskynä: Asuntomarkkinoiden muutos yrittäjän silmin

Pidin tästä aiheesta myös esitelmän Kotivisio-messuilla 30.8. Asuntomarkkinat muuttuvat ja välitystoimistojen on muututtava mukana. Toimeksiantajat vaativat jatkuvasti enemmän välittäjiltä ja samoin tekevät myös ostavat asiakkaat. Toimeksiantajat kiinnittävät huomiota enemmän välittäjän koulutukseen, kokemukseen sekä ammattitaitoon. Enää ei kilpailla hinnalla, vaan kokonaispaketti ja palvelun laatu ratkaisevat. Tällä hetkellä omalla toimialueellamme eli Pirkanmaalla, on myynnissä 6000 asuntoa ja olisi hyvä, että oma kohde nousisi isosta joukosta esiin. Kysymys kuuluukin, että mitä keinoja tähän olisi sitten käytössä? Kerron tässä muutamia vaihtoehtoja, jotka ovat viime vuosina rantautuneet ja yleistyneet alalle.

Ammattivalokuvaus

Ammattimainen valokuvaus on jo yleistynyt ja monet välitysliikkeet käyttävät ammattikuvaajaa joko kaikissa kohteissaan tai osassa kohteita. Viimeisen kolmen vuoden aikana valokuvien laatu on oleellisesti parantunut alalla yleisesti. Valitettavasti vieläkin vastaan tulee koteja, jotka välittäjä on kuvannut pokkarilla tai pahimmassa tapauksessa kännykkäkameralla. Valotukset ovat täysin pielessä, kuva rakeinen yms. Tänä päivänä myyjät onneksi vaativat pääsääntöisesti parempaa laatua. Kun heikkolaatuisia kuvia katselee, käy mielessä väkisinkin kuinka joku antaa myydä omaa kotiaan huonotasoisilla kuvilla.

Asuntovideot

Asuntojen videokuvaus on myös yleistymässä. Amerikan mantereelta Suomeen on rantautunut loistava uutuus, joka todellakin kertoo kohteesta enemmän kuin tuhat sanaa. Video kertoo kohteen pohjaratkaisun paremmin kuin valokuvat. Myös ympäristön kuvaaminen on näin paljon helpompaa kuin aikaisemmin. Lisäksi tämä on hyvä keino välittäjälle kertoa kohteesta. Videossa pitää ottaa huomioon, että se on kestoltaan tarpeeksi lyhyt, jotta katsojan huomio pysyy yllä. Toisaalta sen pitää olla tarpeeksi pitkä, jotta se saadaan sisältämään tarpeeksi informaatiota kohteesta.

Asuntojen stailaus

Sen lisäksi, että kohteesta otetaan laadukkaat kuvat ja asuntovideo, kohteen on oltava edustavassa kunnossa. Pienillä asioilla, kuten ylimääräisten tavaroiden piilotuksella, pintojen yleisellä siivouksella, kasvien, tyynyjen, verhojen ja mattojen lisäämisellä tai vaihdolla saadaan kohteesta parhaat puolet esiin. Nämä asiat tekevät myös kohteesta paljon kodikkaamman oloisen ja ostaja pystyy tuntemaan kodin paremmin omakseen.

Remonttien tekeminen

Tällä hetkellä hyvä- ja huonokuntoisten asuntojen välinen ero korostuu entisestään. Tähän on muutamia syitä. Pankit eivät anna asuntolainan päälle remonttilainaa, vaan tämä pitäisi ottaa erillisenä remonttilainana. Ihmisillä ei usein ole aikaa tai kädentaitoja tehdä remontteja itse. Voi myös olla, että remontin tekeminen mielletään todella kalliiksi. Muuttaminen keskelle remonttia ei myöskään kiinnosta. Tästä syystä olemme joissakin tapauksissa teettäneet asiakkaalle remontin ennen myyntiä ja havainneet tämän todella toimivaksi vaihtoehdoksi. Yksikään koti ei ole samanlainen. Miksi siis jokainen koti pitäisi myydä samalla tavalla? Myyjät, vaatikaa parempaa niin välittäjän kuin markkinoinninkin suhteen.

Jätä kommentti